Strona Główna > Polska i Algieria – stali partnerzy w biznesie

Polska i Algieria – stali partnerzy w biznesie

„W 2015 r. wymiana handlowa Polski z Algierią przekroczy 1 mld dolarów, z ponad 90 proc. udziałem naszego eksportu” – powiedział dziennikarzom w Algierze wicepremier, minister gospodarki Janusz Piechociński, który w marcu tego roku przebywał tam z misją gospodarczą.

W ubiegłym roku wymiana handlowa pomiędzy Polską i Algierią wzrosła prawie dwukrotnie, przekraczając wartość 736 mln dol. Nie bez znaczenia dla tych wyników są świetne relacje między Polakami i Algierczykami. To polscy inżynierowie i technicy budowali algierską infrastrukturę, a polskie uczelnie kształciły tysiące algierskich studentów. Tym bardziej cieszy nas, że współpraca pomiędzy Polską a Algierią zacieśnia się, m.in. dzięki misjom wyjazdowym Algierczyków do Polski.

AGERON Polska zorganizował misję przyjazdową dla algierskich przedsiębiorców

Majowa misja, którą zorganizowaliśmy dla Województwa Zachodniopomorskiego, miała na celu nawiązanie współpracy pomiędzy zachodniopomorskimi firmami eksportowymi, a zagranicznymi przedsiębiorcami i instytucjami.

W czterodniowej misji udział wzięli przedsiębiorcy algierscy, dziennikarze z tamtejszej prasy gospodarczej oraz reprezentant Wydziału Promocji Handlu i Inwestycji Ambasady Rzeczypospolitej Polskiej w Algierze.

W ramach misji odbyły się:

  • spotkania B2B;
  • seminaria na temat:
    • potencjału gospodarczego województwa zachodniopomorskiego z uwzględnieniem atutów dla firm i instytucji zagranicznych,
    • projektu COIE jako projektu sprzyjającego nawiązywaniu współpracy gospodarczej,
    • instrumentów wsparcia obsługi przedsiębiorców w Polsce,
    • polskich instytucji/firm uczestniczących w seminarium,
    • różnic kulturowych między krajami;
  • wizyta w zachodniopomorskich przedsiębiorstwach;
  • wizyta na XI Targach Żywności i Produktów Ekologicznych „Organic”.

Działania na rzecz ścisłej współpracy polsko-algierskiej

Jednym z działań tego typu, prowadzonym przez AGERON Polska, był roczny Program Promocji o Charakterze Ogólnym na terenie Algierii, realizowany na zlecenie Ministerstwa Gospodarki.

Na podstawie analiz ekspertów Algieria została wyłoniona, wraz z czterema innymi krajami pozaeuropejskimi, jako najbardziej perspektywiczny rynek dla rozwoju polskiego eksportu. Wyboru rynków dokonano biorąc pod uwagę kryteria dynamiki wzrostu PKB, dynamiki wzrostu importu oraz poziomu bezpieczeństwa wewnętrznego.

Program uaktywnił wymianę handlową między partnerami algierskimi i polskimi. Przyczynił się do realizacji serii działań promocyjnych obejmujący m.in.: udział w targach i misjach gospodarczych, spotkaniach matchmakingowych oraz study-tour organizacji producenckich wraz z ogólnowizerunkową kampanią promocyjną polskiej gospodarki w mediach algierskich.

Z dofinansowania wyjazdów na targi i misje gospodarcze do Algierii skorzystali polscy przedsiębiorcy z branży motoryzacyjnej, medycznej, budowlanej, maszyn rolniczych, spożywczej, robót publicznych.

Dodatkowo na targi AGROTECH w Kielcach i POLAGRA w Poznaniu przyjechała delegacja przedsiębiorców z Algierii, zainteresowanych współpracą z polską branżą rolniczą i spożywczą.

Polacy na podbój branży motoryzacyjnej w Algierii

Klientem AGERON Polska, ktróry bardzo aktywnie działa na rynku algierskim, jest lider w dziedzinie produkcji zapachów do samochodów i kosmetyków motoryzacyjnych, któremu zorganizowaliśmy wyjazd na targi EQUIP AUTO w Algierze. Umówiliśmy spotkania B2B z potencjalnymi kontrahentami i partnerami handlowymi na tym rynku, jak również zajęliśmy się zapewnieniem powierzchni wystawienniczej, organizacją zabudowy, logistyką wyjazdu, spedycją eksponatów.

Algierczycy z misją na Mazowszu

Dla algierskich przedsiębiorców z branży spożywczej i meblarskiej zorganizowaliśmy misję przyjazdową na Mazowsze. Agenda czterodniowego wyjazdu dziesięciu przedsiębiorców zainteresowanych nawiązaniem współpracy i zakupem polskich produktów, wypełniona była spotkaniami B2B, w których wzięli udział goście z Algierii oraz ponad dwudziestu, wyselekcjonowanych przez nas, producentów z Mazowsza. Przedsiębiorcy z Algierii byli szczególnie zainteresowani polskimi owocami, słodyczami, meblami i armaturą.

W ramach misji zorganizowaliśmy również udział w Międzynarodowych Targach Budowlanych i Wnętrzarskich „Warsaw Build 2014”, gdzie przedsiębiorcy spotkali się z kolejnymi potencjalnymi partnerami handlowymi.

Część grupy udała się także z wizytą studyjną do zakładów produkcyjnych w okolicach Radomia i Warki, gdzie miała okazję poznać potencjał eksportowy branży mleczarskiej, sadowniczej i przetwórczej. Poza częścią oficjalną pokazaliśmy naszym gościom atrakcje turystyczne Warszawy i Mazowsza oraz zaprosiliśmy do zasmakowania specjałów kuchni regionalnej.

Mamy nadzieję na dalszą, tak aktywną, współpracę między Polską a Algierią.