Firma z branży przetwórstwa tworzyw sztucznych – Market Selector
Warunkiem skuteczności analitycznego narzędzia wyboru najatrakcyjniejszych rynków eksportowych, jakim jest Market Selector, jest zgromadzenie kompletnych danych dla wszystkich porównywanych rynków. Dla Klienta porównywaliśmy 12 rynków, w tym kraje rozwijające się, które nie prowadzą pełnych statystyk gospodarczych według europejskich standardów. Dodatkowo specyfika produktu firmy, wytwarzanego jako półprodukt przede wszystkim jedną techniką, przede wszystkim z kilku spośród dostępnych tworzyw sztucznych, sprawiała, że wielkość rynku dla tego produktu była praktycznie niemożliwa do oszacowania za pomocą zwyczajowo stosowanych danych produkcyjnych.
Wyzwaniem było zatem skonstruowanie odpowiednich wskaźników analizy atrakcyjności rynków. Aby mu sprostać, użyliśmy większej niż zwykle liczby danych jakościowych, kwantyfikowanych na potrzeby narzędzia. Spowodowało to większy nakład czasu pracy konsultantów, ale dało spodziewany poziom wiarygodności wyników analizy. Z 12 porównywanych rynków zostały wyłonione 4 kraje, w każdym od 1 do 3 najbardziej perspektywicznych branż dla eksportu produktów firmy. Część wyników potwierdzała intuicje Klienta, oparte na doświadczeniu lokalnym i wiedzy gospodarczej, część jednak była nowymi tropami, które na dalszych etapach projektu okazały się być bardzo obiecujące.
