Strona Główna > Emigranci działają na niekorzyść polskiej gospodarki?

Emigranci działają na niekorzyść polskiej gospodarki?

AGERON jako autor badań wizerunku Polski zagranicą zleconych przez Ministerstwo Gospodarki komentuje artykuł poświęcony wizerunkowi polskich migrantów.

Co masz właściwie przeciw Polakom? Dobre ubezpieczenie samochodu! Niemcy i Amerykanie stroją sobie z nas żarty, Holendrzy i Brytyjczycy oskarżają nas o kradzież pracy, a na całym świecie wiedzą, że nie wylewamy za kołnierz.
Nadgorliwi katolicy, konserwatyści, awanturnicy, tania siła robocza i złodzieje. Taki obraz Polaków funkcjonuje poza granicami naszego kraju. W 2011 roku na zlecenie Ministerstwa Gospodarki w ramach projektu „Promocja polskiej gospodarki na rynkach międzynarodowych” przeprowadzono badania wizerunkowe, z których wynika, że Polska nie tylko nie ma wyrazistego i spójnego wizerunku za granicą, ale wciąż jest postrzegana przez pryzmat stereotypów. Okazuje się, że niemały wpływ na wizerunek naszego kraju poza jego granicami mają polscy emigranci.
– Ponieważ w ostatnich latach Polacy emigrowali przeważnie z powodów zarobkowych, wizerunek Polski jako kraju kreowany jest w oparciu o zachowania tychże migrantów. Włosi chwalą pracowitość polskich opiekunek i pielęgniarek, podobnie Holendrzy widzą w Polakach osoby gotowe do podjęcia się ciężkiej pracy. W wielu krajach z dużą polską mniejszością obecne są jednak popularne stereotypy dotyczące Polski (np. Polak-pijak w Holandii, Polak-złodziej samochodów w Niemczech, Polak-hydraulik we Francji) – twierdzi Aleksandra Balkiewicz-Żerek z firmy Ageron, współautorka badań wizerunkowych Polski.
(…) Negatywny wizerunek kraju podsycają rodacy, którzy wyrwani z rodzinnych środowisk, czują brak jakichkolwiek norm i ograniczeń. Na szczęście jednak nie są większością. Coraz częściej emigranci przyczyniają się do wykorzenienia negatywnego myślenia o Polsce i Polakach.
– Nieprawdziwym byłoby twierdzenie, że negatywne stereotypy nie występują. Jednakże tego typu stereotypowe wyobrażenia nie dominują w całościowym obrazie Polski za granicą, a niejednokrotnie są przesadnie eksponowane i podsycane przez media. Obecność Polaków za granicą i ich solidna praca przyczyniają się do poprawy wizerunku Polski. Badania jednoznacznie wykazały, że kapitał ludzki częściej jest wysoko oceniany w krajach, w których pracuje i mieszka wielu polskich imigrantów, tj. w Holandii, we Francji, we Włoszech oraz w Stanach Zjednoczonych. Co więcej, Polska jest często kojarzona pozytywnie przez pryzmat samych Polaków – to właśnie Polacy wypracowują korzystny wizerunek dla kraju – twierdzi Aleksandra Balkiewicz-Żerek z firmy Ageron, współautora badań wizerunkowych Polski.
O negatywny wpływ stereotypów na gospodarkę nie bałby się także Paweł Wiśniewski, ekspert z firmy doradczej HLB Sarnowski & Wiśniewski. – Kiedy otworzył się dla nas europejski rynek pracy, wielu Polaków zdecydowało się opuścić kraj, w poszukiwania lepszych zarobków. Zrodziło się wiele stereotypów o Polakach, często dość krzywdzących, zważywszy, że postrzeganie narodu w negatywnym świetle było często konsekwencją indywidualnych poczynań naszych obywateli. Czy istnienie stereotypów ma jakikolwiek wpływ na decyzje inwestorów zagranicznych? Nie ma najmniejszego. Polska wciąż jest dla nich atrakcyjna i to mimo pogarszającej się systematycznie sytuacji gospodarczej w Europie – twierdzi.

Źródło: Onet Biznes 17.04.2013