Badamy poziom obsługi osób głuchych i głuchoniewidomych przez polskie urzędy
Na zlecenie Rzecznika Praw Obywatelskich RP realizujemy badanie pt. „Wiedza urzędników o obowiązkach wynikających z ustawy o języku migowym i innych środkach komunikowania się”.
Ustawa o języku migowym i innych formach komunikowania się uchwalona została w sierpniu 2011 r. Celem jej wprowadzenia była kodyfikacja udogodnień oferowanych przez organy administracji publicznej względem osób głuchych oraz głuchoniewidomych. Na skutek licznych skarg od osób głuchych i głuchoniewidomych, dotyczących nieprzestrzegania przepisów powyższej ustawy, Rzecznik Praw Obywatelskich postanowił zlecić badanie mające na celu diagnozę rzeczywistego stanu jej wdrożenia.
Badanie realizujemy w oparciu o dwie metody badawcze: ankiety Mystery Caller (tajemniczy klient) oraz wywiady IDI. Celem ankiety Mystery Caller jest zbadanie deklarowanego poziomu obsługi osób głuchych oraz głuchoniewidomych w urzędach. Ankieter wciela się w rolę męża lub żony osoby głuchej/głuchoniewidomej i prosi o przedstawienie obowiązujących procedur i istniejących w urzędzie możliwości obsługi osób głuchych/głuchoniewidomych. Celem zastosowania wywiadów IDI jest zidentyfikowanie przyczyn zdiagnozowanego ankietami stanu wdrożenia ustawy oraz pogłębienie analizy obowiązujących w wybranych urzędach procedur.
Realizacja badania zostanie zakończona w listopadzie.